Besök av riksdagsledmöter Magnus Jacobsson (KD) & Hampus Hagman (KD)

Husbilskampen Backamo Husvagnscenter Weinsberg CaraCore

Idag fick vi besök av Riksdagsledamöter Magnus Jacobsson (KD) och Hampus Hagman (KD) där vi fick förmånen att diskutera vår bransch just nu viktigaste fråga,  den orimliga ökningen av husbilsskatten. Ökningen som  fr o m 1 september  2019 drabbar nya husbilar, personbil klass II, och vilka konsekvenser det har fått och fortsatt får om vi inte lyckas få till en förändring.

Lite fakta i målet är att beskattningen av husbilar ökar mer än för andra fordonsslag.

Idag beskattas en liten husbil som rullar 688 mil/år nästan dubbelt så högt som en 16-tons tung lastbil som kör 10 000-tals mil per år enligt tillämpningen av WLTP-körcykelformeln. Mer talande kan inte orättvisa bli.

För bilar som använder WLTP-avgasreglemente blir utsläppsvärdet specifikt för respektive fordon. Utsläppsvärdena som idag redovisas ligger inom spannet 280–380 g/km för en ”normal” husbil. Detta innebär skatter upp emot 35 000 SEK/år för de första tre åren för att sedan reduceras till 11 700 SEK i de värsta fallen.

Finansministern är införstådd med problematiken och nyligen har Skatteverket presenterat en utredning kring förenklade villkor för av- och påställning av husbilar. Tyvärr har det visat sig inte vara så enkelt på grund av systemtekniska begränsningar hos Transportstyrelsen.

Enligt vår branschorganisation, Husvagnsbranschens Riksförbund, krävs det omtag i frågan – att beskattning tar hänsyn till husbilens särart som fordon och hur den brukas. När vi alla tillsammans konstaterat att Skatteverkets utredningsförslag fortsatt innebär en orättvis beskattning av husbilar, på grund av systemtekniska begränsningar hos Transportstyrelsen, har vi två vägar att gå:

  • Fortsatt skatteuttag enligt ”skälig grund”, vilket i grunden Transportstyrelsen ser som den mest framkomliga vägen, alternativt;
  • En beskattning som tar hänsyn till verkliga särart som ett unikt fordon i första hand avsett för boende samt har en verklig körsträcka (688 mil/år enligt TRAFA) och körcykel som kraftigt avviker från WLTP-modellen för personbilar. HRF:s beräkning är att detta motsvarar cirka 60 procent av nuvarande skatteuttag enligt WLTP.

Stort tack till  Magnus Jacobsson och Hampus Hagman för besöket och en intressant och givande dialog.

Var med och påverka Husbilskampens viktiga arbete, ett branschinitiativ från den samlade husvagns- och husbilsbranschen i Sverige i syfte att förändra den nya beräkningsmodellen, WLTP, för fordonsbeskattningen av husbilar. Du kan läsa allt om Husbilskampen på www.husbilskampen.se. Gör din röst hörd, tala med ditt riksdagsledamot i din region och var med och påverka för en rättvis och skälig beskattning av husbilen.

Faktadokument kring nya husbilsbeskattningen

Klicka på ikonen ovan för att ladda ner Husbilskampens faktadokument. 

I Storbritannien ändrade man sitt beslut

Skatten i Tyskland på motsvarande fordon är €440/år. I Storbritannien sänktes skatten till cirka £200/år detta efter att WLTP-implementering också där påverkat skatten till att bli i storleksordningen £2 300 med negativa konsekvenser för bransch, konsument och besöksnäring.

Dela med dina vänner

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?